Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
theone Użytkownik
Dołączył: 27 Lis 2008
|
Wysłany: Pią Maj 15, 2009 4:15 am Temat postu: Polskie chusteczkowe serwery w polskich serwerowniach... |
|
|
Po zapoznaniu się z dokumentacją Valve znając realia polskich serwerowni dochodzę do wniosku, że w Polsce nie może być za wiele dobrych serwerów.
Dokumentacja Valve mówi wyraźnie:
dla t33 (default)
- Server side FPS: defaultowe 300
- Linux Kernel Timer Instructions: 300 (dla serii 2,6 i 500 dla 2,4. Zaleca się używanie kerneli z serii 2.6.x, bo te z serii 2.4.x defaultowo mają 100 i nawet dla tr 33 trzeba by je już rekompilować).
dla t66
- Server side FPS: 600
- Linux Kernel Timer Instructions: 1000 (dla serii 2,6 i 500 dla 2,4)
dla t100
- Server side FPS: 1000
- Linux Kernel Timer Instructions: 1000
Niestety tu z wymaganiami zderza się rynek, firma oferująca serwery gier chcąc maksymalnie obniżyć cenę nie będzie ani kupowała wydajnych maszyn serwerowych, które przy High Internal Kernel Timer uciągnęły by maksymalnie 60 - 80 slotów (w sumie), ani też nie będzie stawiała oddzielnej zabawki za 500 zł (tyle kosztują te wypasione serwery w tanich hostingach) pod jeden serwer gier. To się im by po prostu nie opłacało (konieczność kilkukrotnego, a może nawet kilkunastokrotnego podniesienia cen za slot). OK, ktoś powie, kupmy sobie dedyka i postawmy jeden serwer gry na nim. Tu od razu ostudzę zapał co poniektórych. Co prawda taki desktopik (2 GHz PIV i 2 GB RAM za 500 zł bo z najtańszych części) oferowany za takie 200-300 zł miesięcznie (to jest biznes nie?) nazywany z niezrozumiałego dla mnie powodu serwerem uciągnie jakieś 28 slotów ale pojawia się problem z pasmem. Ja wiem firemki typu ovh i podobne prześcigają się w wypisywaniu coraz to większych cyferek na swoich stronach (np. 200 Mbit łącze etc.). Jednak niestety kłamią. Serwer na t100 i 20 slotów potrzebował będzie od 3 do nawet 5 (w pikach) Mbit, co często stanowić będzie od 25 do nawet 50% rzeczywistego (a nie deklarowanego na stronach) łącza takich tanich hostingów. Bardzo szybko więc taka firemka wymówi nam dzierżawę pod byle pretekstem, bo będziemy niewygodnym klientem. Już wyjaśniam, realnie pasmo symetryczne z gwarantowanym transferem przy założeniu że kupujemy na setki megabitów kosztuje nas około 50 zł za 1/1 Mbit. Nasze zapotrzebowanie na pasmo więc kosztować ich już będzie 250 zł, a więc wraz z amortyzacją sprzętu, opłatą za kolokację (mało który tani hosting i ile jakiś, ma własną serwerownie) i wliczonym zyskiem musieli by od nas za taki serwer i pasmo zawołać od 500-1000 zł miesięcznie (w zależności od podzespołów z jakich byłby zbudowany nasz serwer), a tyle raczej nikt by nie dał.
Na koniec mała kalkulacja: najtaniej stosunkowo wydajną maszynę serwerową która uciągnie około 80 slotów na dobrych podzespołach złożyć można za około 6 tys. zł. Celowo napisałem złożyć, bo porównywalna gotowa maszyna ze stajni HP lub IBM była by o wiele droższa. Taka maszyna zwrócić się musi w maksymalnie 5 lat, w większości wyliczeń biznesowych czas ten ten jest o wiele krótszy i waha się od 2 do 3 lat. Załóżmy model 3 letni. Koszt samego zakupu przenosi się w postaci około 2 zł miesięcznie za slot miesięcznie. Dla tych 80 slotów potrzebować będziemy około 20 Mbit łącza synchronicznego (pasmo gwarantowane, nie mylić z współdzielonym), co już podnosi nam cenę slota (20 * 50 / 80) o kolejne 12,5 zł. Do tego doliczmy opłatę za kolokację około 4 zł za slot miesięcznie i już robi się nam niecałe 19 zł za slot. A gdzie odsetki bankowe od kredytu /leasingu na serwer, cena ubezpieczenia i (pominąwszy kilka detali) w końcu nasz zysk? Aby się to opłacało (przy powyższych założeniach) cena za slot wynosiła by od 40 do 50 zł, a pamiętać należy, że w dużych serwerowniach nikt nie bawi się w składanie "serwerów" tylko kupuje się/ leasinguje gotowce od HP, IBM i podobnych (a jak już pisałem ich cena jest o wiele wyższa). Rozumiecie już, że za 20 zł za slot oczekiwać za wiele nie można.
Skazani więc jesteśmy w większości na pseudo t66 i t100 lagownie nazywane przez ich właścicieli serwerami. Na t33 w końcu nikt grać nie chce, choć paradoksalnie na dobrym t33 (którego zrobienie nie wymaga dużego nakładu ani wiedzy) gra się o niebo lepiej niż na tych pseudo t66 i t100. Na szczęście za sprawą zapaleńców mi podobnych są nieliczne wyjątki, oferujące ogółowi możliwość pogrania na serwerach z t100 i realnym 1000 FPS serwera. Szkoda tylko, że ich tak niewiele.
Jeśli ktoś chciałby się przekonać naocznie jak się gra na t100 i 1000FPS zapraszam w godzinach wieczornych (za dnia jeszcze na chwilę obecną mogą i wręcz będą występowały skoki pingu oraz loss) tu:
Pozdrawiam
ps. temat serwera z Windowsem przemilczę, mogę? Szkoda słów po prostu... _________________ anacron
CSS 217.153.241.222:28015 / 178.19.104.202:27015
http://anacron.magicsquad.eu/ ROTFL^2 |
|
Powrót do góry |
|
|
Google Reklama
|
Wysłany: Pią Maj 15, 2009 4:15 am Temat postu: |
|
|
|
|
Powrót do góry |
|
|
bear Użytkownik
Dołączył: 13 Maj 2009
|
Wysłany: Sob Maj 23, 2009 8:58 am Temat postu: |
|
|
Dlatego taniej jest kupić sobie dedyka. |
|
Powrót do góry |
|
|
theone Użytkownik
Dołączył: 27 Lis 2008
|
Wysłany: Pon Maj 25, 2009 10:16 pm Temat postu: |
|
|
Nie doczytałeś, przeczytaj ponownie, op dedykach też piszę. Kupienie dobrego dedyka z pasmem gwarantowanym (nie współdzielonym) będzie też drogie, choć to najlepsza opcja i takich serwerów css jest jak na lekarstwo. _________________ anacron
CSS 217.153.241.222:28015 / 178.19.104.202:27015
http://anacron.magicsquad.eu/ ROTFL^2 |
|
Powrót do góry |
|
|
dr4g_0n Użytkownik
Dołączył: 14 Kwi 2006
|
Wysłany: Czw Maj 28, 2009 8:42 pm Temat postu: |
|
|
Twoje teorie z 1000 fps są średnio trafione bo net code CSS jest lekka mówiąc nie dopracowany...
Samo Valve poleca ustawiać dla TR 100 maksimum 16 slotów i nie uwierzę w serwer, który uciągnie 20 slotów bez spadków TR w akcji albo choke na poziomie 5-10.
Żeby nie być gołosłownym - mam serwer 18 slotów po lanie, może nie cudo (korek e6600@3,2ghz + 4gb ramu), ale stoi na tym tylko serwer CSS i maksymalne obciążenie nie przekracza 50% - są mapki gdzie nie ma problemów, lecz np na d2 pojawia się choke i z rzadka spadki TR...
Łącze odpada - LAN, mój sprzęt też raczej (100 fpsów w akcji)
Zgodnie z twoją teoria linux jest zrobiony pod CSS - 500 fpsów _________________ Fabryka Fragow FFA IP: 193.19.167.245:27015
Fabryka Zombie IP: 193.19.167.245:27017 |
|
Powrót do góry |
|
|
theone Użytkownik
Dołączył: 27 Lis 2008
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|